torsdag 1 september 2016

Dålig motivation och personbästa på "hemmaslingan"

Så fort jag haft uppehåll på träning i mer än 3-4 dagar så försvinner min motivation och jag blir oerhört kreativ när det gäller att hitta på ursäkter. Frustrerande på alla sätt då jag försöker hålla uppe 5 timmars träning i veckan - helst fördelat på fler än två tillfällen...

Kommer hem från jobbet, vet att jag ska cykla MTB - det är "min" kväll. Byter om ganska långsamt och blir inte direkt ledsen att jag måste hjälpa min dotter med en toalettolycka. Cyklar iväg. Gäspar. Blinkar. Ingen pulsmätning på min Garmin. Stannar cykeln och connectar - där är pulsen - lägre än vad Gunde Svan förmodligen har när han sover. Knappt vid liv med andra ord.

Transporten upp till slingan på Järavallen tar c:a 20 minuter. Känner mig seg, ofokuserad och trött i ögonen hela vägen dit. Men så närmar jag mig starten av spåret, och det är då jag ser dem. Gubbarna. (Förlåt till alla fina män för eventuella förolämpningar.) Medelålders män med fina heldämpade cyklar och några extra trivselkilon runt midjan. Dessa Gubbar som tränar max en tredjedel så mycket som jag i tid och en bråkdel av mina kräkpass. Dessa Gubbar som ÄNDÅ alltid får lite bättre tid än jag på både långlopp och X-cup.

Jag vet att man inte ska jämföra. Jag är förmodligen procentuellt sett närmare dameliten än vad de är herreliten, men jag kan ändå inte låta bli att känna att det är orättvist. ORÄTTVIST! - med armarna i kors och putande underläpp..

Prestationsmässigt har dock detta en positiv effekt på mig. Blotta åsynen av Gubbarna ger mig horn, och ögonen är inte trötta längre. Männen ger sig ut i spåret några sekunder innan jag kommer fram. Jag avvaktar lite och ger mig sedan på jakt.

Jag har väl inte mitt bästa flyt, men tröttheten och känslan av dåligt fokus är bortglömt. Nu jagar jag en figur i svart-orange lycra en bit fram. Dock så visar det sig att detta inte är en av mina nemesis, jag kommer ganska snabbt ikapp och det går ganska långsamt. Jag får möjlighet att köra förbi när stigen delar sig och nu är jag fullt fokuserad på att köra snabbt.

Väl hemma (ja, jag SKA koppla in live-segment-uppdateringar i Garmin) kan jag konstatera att det ÄR min snabbaste tid hittills på Järavallsslingan. 30:58. Något besviken över att jag inte är under 30 minuter ännu, men planen att komma dit innan året är slut börjar ta sin form. Kanske hyra in två Gubbar? En att jaga och en som jagar mig. Då jäklar kommer det nog bli fart på medelmåttans hjul...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar